Sunday 1 January 2012

Fadhilat Solat dari pandangan Medik menjurus kepada fungsi organ

Kelebihan mengetahui anatomi tubuh adalah kelebihan untuk memahami dan mengetahui bagaimana tubuh berfungsi dalam memahami manafaat gerakan solat bagi anatomi tubuh. Saat hambanya telah cukup syarat untuk melakukan solat. Sejak itulah dia mulai meneliti makna dan manafaat pergerakan. Sebab solat diturunkan untuk menyempurnakan kehidupan manusia. TAKBURATULIHRAM POSTUR: berdiri tegak, mengangkat kedua dua tangan sejajar telinga lalu melipatkan keatas perut atau dada bahagian bawah MANAFAAT: Gerakan ini melancarkan aliran darah, limfa dan kekuatan otot lengan, Jantung dibawah otak memunkinkan darah mengalir lancar keseluruh tubuh. Saat menggangkat kedua tangan, otot bahu diregangkan sehingga aliran yang kaya oksijen lancar, dan tatkala dilipatkan di keatas perut atau dada bahagian bawah, kaedah ini menghindarkan dari berbagai gangguan persendian khususnya pada bahagian atas.
RUKUK POSTUR: Ruku yang sempurna ditandai tulang belakang yang lurus sehingga bila diletakkan segelas air diatas belakang tersebut, air tersebut tidak akan tumpah. Posisi kepala lurus dengan tulang belakang. MANAFAAT: Postur ini menjaga kesempurnaan dan fungsi tulang belakang (corpus vetebrae) sebagai penahan tubuh dan pusat saraf. Kedudukan jantung sejajar dengan otak maka aliran darah maksimum pada tubuh bahagian tengah. Tangan yang tertumpu pada lututberfungsi kelongganaran pada otot otot bahu hingga kebawah. Selain itu rukuk adalah latihan urin untuk mencegah gangguan prostat.
I'TIDAL POSTUR: Bangun dari rukuk, tubuh kembali tegak setelah kedua tangan diangkat sejajar telinga. MANAFAAT: i'tidal adalah variasi postur setelah rukuk dan sebelum sujud. Gerakan berdiri rukuk dan berdiri sujud merupakan latihan pencernaan yang baik. Organ organ pencernaan dalam perut mengalami urutan dan pelonggaran secara gantian. Kesannya organ pencernaan menjadi leih lancar. SUJUD: POSTUR: Menonggeng dengan meletakkan kedua dua perut tangan, dahi, lutut dan ujung jari pada lantai. MANAFAAT: Aliran Limfa dipam kebahagian leher dan ketiak. Posisi jantung diatas otak menyebabkan darah kaya oksijen boleh mengalir maksimum keotak. Aliran ini mempengaruh pada daya fikiran seseorang. Oleh hal demikian, lakuakn sujud dengan tuma'ninah jangan tergesa gesa agar darah mencukupi kapasitinya diotak. Posisi ini juga menghindar gangguan buasir. Khusus bagi wanita, baik rukuk ataupun sujud memilikki manafaat luarbiasa bagi kesuburan dan kesihatan organ kewanitaan.
DUDUK; POSTUR: Diuduk ada dua cara iatu iftirosy (tahiyyat awal) dan tawarruk (tahiyyat akhir). Perbezaan terletak pada posisi telapak kaki. MANAFAAT: Saat Iftirosy, kita bertumpu pada pangkal peha yang terhubung dengan saraf nervus ischiadius. Posisi ini menghindarkan kesakitan pada pangkal peha yang sering menyebabkan pesakit tidak mampu berjalan. Duduk tawarruk sangat baik bagi golongan lelaki kerana tumit menekan aliran pundi kencing (uretha). kelenjar kelamin lekai (prostat) dan saluran vas deferens. Jika dilakukan dengan betul postur irfi ini mencegah impotensi. Variasi posisi telapak kaki pada iffirosy dan tawarruk enyebabkan seluruh otto kaki turut meregang dan kemudian berehat kembali. Gerakan dan tekanan harmoni inilah yang menjaga kelenturan dan kekuatan organ organ gerakkan kita.
SALAM: POSTUR: Memutar kepala kekanan dan kekiri secara maksimum MANAFAAT: Kelonggaran otot di bahagian leher dan kepala menyempurnakan aliran darah dikepala. Gerakan ini mencegah sakit kepala dan menjaga ketengan kulit wajah. BERIBADAH secara berterusan bukan saja menyuburkan iman tetapi mempercantikkan diri wanita luar dalam (awet muda). MEMPERCEPATKAN KECERDASAN Gearakan sujud dalam solat tergolong unik. Falsafahnya ialah manusia menundukkan diri serendah rendahnya, bahkan lebih rendah dari punggungnya sendiri. Dari sudut pandang ahli psikoneuroimmunologi (ahli mengenai daya tahan imun tubuh dari pandangan ahli psikologis) yang didalami oleh Prof Sholeh, Gerakan ini menganggkat manusia kedarjat setinggi tingginya. Mengapa??? Dengan melakukan gerakan sujud secara rutin, pembuluh darah diotak terlatih untuk menerima banyak darah. Pada saat sujud, posisi jantung berada diatas kepala yang memunkinkan darah mengalir maksimum keotak. Itu menandakan otak mendapat bekalan darah yang kaya oksijen yang mempercepatkan kerja sel selnya. Dengan kata lain, sujud yang tumakninah dan berterusan dapat mempercepatkan kecerdasan. Penyelidikannya telah mendapat pengakuan Harvard University, AS. Bahkan seorang Doktor berbangsa Amerika yang tidak dikenali dikatakan telah memeluk agama islam setelah secara bersembunyi melakukan penyelidikan pengembangan khusus kepada gerakan sujud. KECANTIKAN POSTUR Gerakan gerakan dalam solat mirip kepada senaman ataupun perengganggan (stretching). Tujuannya untuk melentur tubuh dan melancarkan pergerakkan darah, keunggulan solat dibandingkan gerakan lainnya ialah solat menggerakkan anggota tubuh lebih banyak termasuk jari kaki dan tangan. Sujud adalah latihan kekuatan untuk otot tertentu termasuklah otot dada. Ketika sujud beban tubuh bahagian atas ditumpukan pada lengan hingga ke telapak tangan. Saat inilah pengecutan terjadi pada otot dada, bahagian tubuh yang menjadi kebanggaan wanita. Payudara tidak sahaja menjadi lebih indah bentuknya, tetapi memperbaikki fungsi kelenjar air susu didalamnya.
MEMUDAHKAN BERSALIN Masih dalam keadaan sujud, menafaat lain boleh didapati kaum hawa, ketika pinggul dan pinggang terangkat melebihi kepala dan dada, otto perut (rectus abdominis dan obliqus abdominis externuus) mengecut sepenuhnya. Ini melatih organ sekitar perut untuk meneran lebih dalam dan lama. Ini mengguntungkan wanita kerana didalam proses bersalim memerlukan aturan pernafasan yang baik dan kemampuan meneran yang mencukupi. Bila otot perut sudah mengembang menjadi lebih besar dan kuat, maka secara alami ia menjadi lebih elastik. Kebiasaan sujud menyebabkan tubuh dapat mengembalikan serta perpertahankankan organ organ perut pada tempatnya kembali.
PERBAIKKI KESUBURAN Setelah sujud adalah gerakan duduk. Dalam solat ada dua macam cara duduk, iatu duduk iftirosy (tahiyyat awal) dan duduk tawarruk (tahiyyat akhir). Yang penting adalah turut mengecutnya otot otot daerah perineum. Bagi wanita inilah daerah paling terlindung kerana terdapat tiga lubang, yaitu liang persenggamaan, dubur untuk membuang kotoran dan salur air kencing. Saat duduk tawarruk, tumit kaki kiri harus menekan daerah perineum. Punggung kaki harus diletakkan diatas kaki kiri dan tumit kaki kanan harus menekan pangkal peha kanan. Pada posisi ini tumit kaki kiri akan memicit dan menekan daerah perineum. Tekanan lembut inilah yang memperbaikki organ reproduksi didaerah perineum.
AWET MUDA Pada dasarnya seluruh gerakkan solat bertujuan meremajakan tubuh. Jika tubuh lentur dengan sedikit terjadinya kerosakan sel dan kulit. Apatah lagi sekiranya dilakukan secara rutin, maka sel sel yang rusak akan dapat segera digantikan. Pertumbuhan semula juga menjadi lancar. Hasilnya tubuh senantiasa segar. Gerakan terakhir iatu salam dan melihat kekiri dan kekanan mempunyai pengaruh besar pada ketegangan kulit wajah. Gerakan ini tidak mengubah kelonggaran wajah dan leher, yng pentingnya, gerakan ini menghindar wanita dari serangan migrain dan sakit kepala.

No comments: