Thursday 9 June 2011

Masaalah Kencing Manis/ Diabetes

Diabetes dikenali sebagai penyakit degenaratif iatu penyakit yang tiada penyebab (i.e kuman, bakteria, virus etc) tetapi disebabkan tidak keseimbangan sistem tubuh. Apabila sistem tubuh terdapat penumpukan atau pengumpulan toksid yang tinggi akan menyebabkan berlakunya autointoxication yang mengakibatkan kerosakan organ organ dalaman tubuh. salah satu organ yang terkait adalah pankreas yang gagal berfungsi mengeluarkan insulan yang mencukupi bagi menghuraikan gula kompleks kepada gula ringkas.
Penambahan insulan sintetik dalam darah tidak memberi kesan jangkapanjang membaikki pankreas tetapi hanya bersifat sementara untuk mengawal kadar gula kompleks dalam darah.
Herba bertindak perlahan tetapi berkesan, ada enzim khusus dalam jering (produk HPA - PLANTISOL) yang boleh digunakan untuk memperbaikki pankreas dan seterusnya menstabilkan pengeluaran insulin.
Boleh jga menggunakan madu (gula ringkas) yang dicampurkan dengan pokok bedalu yang bertapak dipohon jering (produk HPA - MADU PLANTISOL)

No comments: