Wednesday 15 June 2011

Masaalah Kemurungan/ Depression

Salah satu penyakit jiwa akibat dpd tindakbalas hormon kortisol bermula dari kegagalan mengawal emosi dalam diri. Sering menyalahkan takdir dan lemahnya pergantungan diri pada Allah swt.
Sebab sebab yang lain munkin datang dari gejolak hormon terutama menjelang menopause bagi wanita yang sudah berumur lebih 40 tahun.
Pengubatan jawi telah berjaya merwat masaalah ini dengan pengambilan:
1. Spirumadu (3 sudu besar/ sendok (ind)) + air 3 kali sehari
2. Omega 3sg 3 biji 3 kali sehari
3. EQ Minda 2 sudu besar + air 3 kali sehari
4. Spirulina 3 biji 3 kali sehari

Bukan semua pesakit jiwa menderitai masaalah mental disorder tetapi ada juga kerana masaalah kepanasan yg terlalu tinggi menyebabkan mereka tidak dapat tidur dan rehat. 3 hari tidak tidur menyebabkan seseorang itu mulai merapu dan meracau, bagaimana kalau sudah 2-3 minggu?.
Untuk menurunkan kepanasan badan dgn cepat guna air kelapa muda (isis macam agar agar direbus dgn rumput sambau untuk lelaki dan untuk wanita bagus kalau air kelapa itu direbus dahulu.
Pengambilan sesetengah ubatan kimia akan menyebabkan kepansan menik lagi hingga tidak tertolong, dalam perubatan jawi selain dari air kelapa boleh juga guna Deep Cleansng atau guna air akar jerun dan air pulut hitam sebagai ubat tidur yg ringan.

Kapsul Pueraria juga boleh digunakan sebagai ubat penenang jika diambil dos yang mencukupi... InsyaAllah

No comments: