Tuesday 17 May 2011

Detoksifikasi Limfa (Lymphatic detoxifications)


1. Memahami Sistem Limfa
a. Didalam tubuh manusia, sistem limfa selari dengan sistem arteri (pembuluh yang membawa darah dari jantung) dan Vena (pembuluh yang bawa darah ke jantung)
b. Limfa ialah sejenis cairan jernih yang mengalir dalam sistem ini. Pembuluh limfa bergantung pada gerakan otot tubuh untuk melancarkan aliran limfa keseluruh tubuh. Proses ini dibantu juga oleh sistem pernafasan. Oleh itu pembuluh limfa membantu menggangkut bahan asing jauh dari daerah yang dijangkiti dan kemudian melewati nodus limfa untk pemprosesan.
c. Dalam nodus limfa, sel sel imunisasi yang dikenali sebagai lymphocytes menghasilkan antibodi untuk melawan bakteria dan bahan asing lain.Ini bererti sistem limfa merupakan sistem pembersih sisa buangan yang penting.
d. Limfa meganggkut keluar penceroboh asing seperti bakteria, protein luar, sisa sel badan dan bahan buangan lain dari tisu dalam tubuh kedalam nodus limfa dimana sel sel imunisasiini akan memusnahkannya.
e. ini mencegah tisu tisu tubuh dari diracuni oleh sisa buangannya sendiri serta bahan beracun yang munkin ditelan dan disimpan dalam tubuh.
Beberapa langkag untuk menggerakkan sistem limfa anda adalah seperti berikut:
- Lakukans enaman pernafasan
- Urut lengan dengan lembut dan kawasan yang bertaburan nodus limfa
- Bagi wanita lakukan urutan memutar dikawasan payu dara. Disinilah cairan limfa akan masuk semula kesiistem peredaran darah untuk fungsi lapisan terakhir yang dilakukan oleh buah pinggang
- Urut juga kaki kearah groin (tempat dimana kedua kaki bersambung dengan badan) kearah bahagian depan sebelah bawah perut anda. Disinilah letaknya nodus limfa yang terbesar dan terpenting dimana sebahagian besar racun dimusnahkan


2. Menghilangkan toksid Pada Limfa
a. Sistem limfa (Lymph) merupakan mekanisma imunisasi yang penting dalam tubuh dimana pembuluh dan nod limfa membentuk jaringan unik ini.
b. Nodus Limfa tersusun secara berkelompok disekeliling tubuh termasuk leherm ketiak dan groin. Tanpa sistem ini kita tidak akan mampu bertahan lama. Sisa buangan dalam tubuh yang tidak dapat disingkirkan akan berkumpul dan seterusnya menyebabkan komplikasidan kematian.
c. Minyak But But mengandungi ramuan lebih dari 100 jenis herba termasuk jenis tumbuhan yang digunakan oleh burung but but untuk membut sarangnya
d. denga mengusap Minyak but But pada ketiak, leher, dad dan saluran pangkal paha, kita sebenarnya telah mengalirkan cairan limfa ke nodus limfa untuk dimusnahkan oleh sel sel lymphatic


No comments: